Kun Euran yhteiskoulun remontti viime hetken aikataulumuutosten jälkeen keväällä 2016 oli alkamassa, silloisen taito- ja taideaineiden siiven opettajat kritisoivat suunnittelua vaikeana ja kiireisenä projektina, jossa he kokivat tulleensa liian huonosti kuulluksi (AS 26.4.2016). Nyt, kun uudet kotitalousluokat ovat ensimmäistä viikkoa käytössä, näyttää siltä, että niissä lopputulos on käyttäjälähtöinen ja pääosin hyvin onnistunut.
Uusien luokkien hienoutta eivät selitä uudet koneet ja laitteet. Todellinen salaisuus on se, että tiloja käyttävät kokeneet kotitalousopettajat heittäytyivät haasteista huolimatta täysillä mukaan suunnitteluun, perehtyivät muissa kouluissa tehtyihin ratkaisuihin ja tutkimukseen ja saivat ideoitaan toteutumaan.
He kertovat käyneensä hakemassa ideoita useissa kouluissa. Parhaat tarttuivat mukaan Rauman normaalikoulusta, jonka kotitalousluokan pohjalta Euraan toteutettiin keittiösaarekkeet ja luokan yhteydessä olevat kodinhoitotilat. Lisäksi he kehittivät raumalaisten kokemuksen perusteella tilaa edelleen – siellä kylmätilaa oli vähän, mutta Euran uusiin luokkiin saatiin lisäkylmähuone. Perusopetuspäällikön mukaan muut remonttia suunnittelevat koulut ovat nyt kiinnostuneet Euran uusista kotitalousluokista.
Koulujen välinen yhteistyö kantaa hedelmää, sillä opettajat ja oppilaat ovat tilojensa parhaita asiantuntijoita. Erityisesti normaalikoulujen rooliin kuuluu yhteistyö – ovathan ne suomalaisten yliopistojen pedagogisia laboratorioita, joissa opettajia koulutetaan ja opetusmenetelmiä kehitetään.
Tilat, joissa käyttäjänäkökulma on huomioitu, erottuvat aina edukseen niistä, joissa se on jätetty huomioimatta. Tämä on hyvä muistaa tulevissa koulu- ja päiväkotiremonteissa ja varata riittävästi aikaa ja resursseja yhteistyöhön tilan käyttäjien kanssa. Mitä paremmin se tehdään, sitä parempi on lopputulos.