12.1.2018 8.00
Pääkirjoitukset
 
Elli-Mari Ahola

Käyttäjä on tilansa asiantuntija

image

Käyttäjiensä ehdoilla suunniteltu tila toimii. Esimerkiksi kouluissa suuri joukko ihmisiä viettää paljon aikaa ja käyttä­jä­nä­kö­kulma on erityisen tärkeä.

Kun Eu­ran yh­teis­kou­lun re­mont­ti vii­me het­ken ai­ka­tau­lu­muu­tos­ten jäl­keen ke­vääl­lä 2016 oli al­ka­mas­sa, sil­loi­sen tai­to- ja tai­de­ai­nei­den sii­ven opet­ta­jat kri­ti­soi­vat suun­nit­te­lua vai­ke­a­na ja kii­rei­se­nä pro­jek­ti­na, jos­sa he ko­ki­vat tul­leen­sa lii­an huo­nos­ti kuul­luk­si (AS 26.4.2016). Nyt, kun uu­det ko­ti­ta­lous­luo­kat ovat en­sim­mäis­tä viik­koa käy­tös­sä, näyt­tää sil­tä, et­tä niis­sä lop­pu­tu­los on käyt­tä­jä­läh­töi­nen ja pää­o­sin hy­vin on­nis­tu­nut.

Uu­sien luok­kien hie­nout­ta ei­vät se­li­tä uu­det ko­neet ja lait­teet. To­del­li­nen sa­lai­suus on se, et­tä ti­lo­ja käyt­tä­vät ko­ke­neet ko­ti­ta­lou­so­pet­ta­jat heit­täy­tyi­vät haas­teis­ta huo­li­mat­ta täy­sil­lä mu­kaan suun­nit­te­luun, pe­reh­tyi­vät muis­sa kou­luis­sa teh­tyi­hin rat­kai­sui­hin ja tut­ki­muk­seen ja sai­vat ide­oi­taan to­teu­tu­maan.

He ker­to­vat käy­neen­sä ha­ke­mas­sa ide­oi­ta useis­sa kou­luis­sa. Par­haat tart­tui­vat mu­kaan Rau­man nor­maa­li­kou­lus­ta, jon­ka ko­ti­ta­lous­luo­kan poh­jal­ta Eu­raan to­teu­tet­tiin keit­ti­ö­saa­rek­keet ja luo­kan yh­tey­des­sä ole­vat ko­din­hoi­to­ti­lat. Li­säk­si he ke­hit­ti­vät rau­ma­lais­ten ko­ke­muk­sen pe­rus­teel­la ti­laa edel­leen – siel­lä kyl­mä­ti­laa oli vä­hän, mut­ta Eu­ran uu­siin luok­kiin saa­tiin li­sä­kyl­mä­huo­ne. Pe­ru­so­pe­tus­pääl­li­kön mu­kaan muut re­mont­tia suun­nit­te­le­vat kou­lut ovat nyt kiin­nos­tu­neet Eu­ran uu­sis­ta ko­ti­ta­lous­luo­kis­ta.

Kou­lu­jen vä­li­nen yh­teis­työ kan­taa he­del­mää, sil­lä opet­ta­jat ja op­pi­laat ovat ti­lo­jen­sa par­hai­ta asi­an­tun­ti­joi­ta. Eri­tyi­ses­ti nor­maa­li­kou­lu­jen roo­liin kuu­luu yh­teis­työ – ovat­han ne suo­ma­lais­ten yli­o­pis­to­jen pe­da­go­gi­sia la­bo­ra­to­ri­oi­ta, jois­sa opet­ta­jia kou­lu­te­taan ja ope­tus­me­ne­tel­miä ke­hi­te­tään.

Ti­lat, jois­sa käyt­tä­jä­nä­kö­kul­ma on huo­mi­oi­tu, erot­tu­vat ai­na eduk­seen niis­tä, jois­sa se on jä­tet­ty huo­mi­oi­mat­ta. Tämä on hyvä muis­taa tu­le­vis­sa kou­lu- ja päi­vä­ko­ti­re­mon­teis­sa ja va­ra­ta riit­tä­väs­ti ai­kaa ja re­surs­se­ja yh­teis­työ­hön ti­lan käyt­tä­jien kans­sa. Mitä pa­rem­min se teh­dään, sitä pa­rem­pi on lop­pu­tu­los.

Näköislehti

Instagram

Instagram