20.4.2018 8.00
Pääkirjoitukset
 
Liisa Nykänen

Koulu herää uuteen käyttöön

image

Sorkkisten koulun tyhjät tilat ovat saamassa uutta elämää, kun nuorten työpaja muuttaa kivikouluun ja kehitys­vam­maisten toimintakeskus puukouluun.

Jo­ko­han sit­ten lop­puu kum­man­kin toi­min­nan pom­pot­te­lu pai­kas­ta toi­seen? Toi­vot­ta­vas­ti, sil­lä kil­tis­ti ne ovat mo­net muu­tot ja vuo­sien "ti­la­päis­ti­lois­sa" ole­mi­sen hy­väk­sy­neet. Toi­min­ta­kes­kus on täl­lä het­kel­lä Eu­ran kes­kus­tan alu­eel­la kah­des­sa eri pai­kas­sa, kun­nan omis­ta­mas­sa Wä­en­tu­vas­sa ja vuok­ra­ti­lois­sa Hol­vi­kel­la­ris­sa. Nuor­ten työ­pa­ja puo­les­taan on ol­lut muu­ta­man vii­me vuo­den vuok­ral­la van­has­sa pu­he­li­nyh­ti­ön ta­los­sa odot­ta­mas­sa sil­le so­pi­vim­pien ti­lo­jen löy­ty­mis­tä. Nyt ne ovat löy­ty­neet, ja Sork­kis­ten kou­lul­la tun­tu­vat täyt­ty­vän sekä toi­min­ta­kes­kuk­sen et­tä työ­pa­jan toi­veet.

Ei ih­me, sil­lä jos toi­min­nat ja nii­den pie­neh­kö hen­ki­lö­kun­ta on ja­et­tu kah­teen eri paik­kaan, se on haa­voit­tu­vais­ta ja si­jais­jär­jes­te­lyt han­ka­lia. Yh­des­sä pai­kas­sa kaik­kien vah­vuu­det ja eri­tyi­so­saa­mi­set ovat kaik­kien asi­ak­kai­den käy­tös­sä, ja päi­vä­toi­min­nas­sa voi­daan ny­kyis­tä pa­rem­min ot­taa huo­mi­oon asi­ak­kai­den omia toi­vei­ta.

Sei­nät ovat kui­ten­kin vain osa toi­min­taa. Pal­jon on kiin­ni sii­tä, mitä nii­den si­säl­lä teh­dään. Uu­det, toi­mi­vat ti­lat an­ta­vat in­toa ar­jen työ­hön ja kan­nus­ta­vat suun­nit­te­le­maan kai­ken­lais­ta uut­ta. Myös voi­maan­nut­ta­va luon­to kou­lun ym­pä­ril­lä tar­jo­aa mo­nen­lais­ta te­ke­mis­tä.

Nuor­ten työ­pa­jal­la odo­te­taan jo al­ku­ke­sän muut­toa, suun­ni­tel­laan ryy­ti­maa­ta kou­lun pi­hal­le, ja ai­o­taan käyn­nis­tää kier­rä­tys­kes­kus­toi­min­ta, jol­lai­nen Eu­ras­ta on puut­tu­nut. Kier­rä­tys­kes­kuk­sia toi­mii jo mo­nis­sa kun­nis­sa nuor­ten työ­pa­jo­jen yh­tey­des­sä, ja mal­li on osoit­tau­tu­nut hy­väk­si. Kier­rä­tys­kes­kuk­seen tuo­tu­jen van­ho­jen huo­ne­ka­lu­jen ja esi­nei­den kun­nos­tus, maa­laus ja la­jit­te­lu tar­jo­a­vat nuo­ril­le mo­nen­ta­sois­ta työ­tä. Jo­kai­nen voi näyt­tää osaa­mis­taan ja op­pia uut­ta.

Ota kantaa