Nuorten tapahtumat voivat lisätä positiivista käsitystä kotiseudusta. Kuva Säkylän kesärekrymessuilta vuodelta 2017.
Pia Mattila-Lonka /arkisto
Aron piti puhua maaliskuussa seudun elinvoimafoorumissa, mutta korona iski ja tilaisuus oli ensimmäisten peruutettujen joukossa.
Hän on aiemmin puhunut esimerkiksi positiivisen kasvun kehästä. Yritykset, työpaikat, palvelut ja väkiluku ovat symbioosissa, jossa työpaikkojen kasvu lisää väkilukua, verotuloja ja palveluja - tai päinvastoin.
Keinoja päästä pois ankeutuvasta kehästä on esimerkiksi saada lasten, työikäisten ja työllisten määrä nousemaan, kärjistettynä houkutella seudulle 25-34-vuotiaita naisia.
Täällä kärsitään muuttotappiosta, vaikka työpaikkoja suhteessa työikäisten määrään on hyvin - esimerkiksi Säkylässä tämä omavaraisuus on huippua. Nuoret kuitenkin lähtevät, ja jäävät usein sille tielleen.
Aron mukaan kannattavampaa kuin suurelliset ulos suunnatut markkinointikampanjat olisi panostaa oman väen eli täällä olevien tai täältä lähteneiden kokemuksiin kotiseudustaan. Vanha sanonta hyvän tai pahan kellon kuulumisen tehosta ei ole satua.
Aluetutkija sanoo, että ihmiset palaavat mieluusti lapsuutensa ja nuoruutensa maisemiin, jos elämän palaset siellä menevät kohdilleen eli on työpaikan lisäksi palvelut ja verkostot kunnossa. Myönteisten muistikuvien jättäminen omille nuorille on siis tärkeää siinä, missä muutkin elinvoimatekijät. Eikä ole yhdentekevää, missä valossa itse puhumme kotipaikkakunnastamme; näemmekö vain sen, mikä on huonosti?
Koronavirusepidemiasta voi seurata hyvääkin. Seudun elintarviketeollisuus on valtti erityisesti nyt, sillä työt eivät lopu: syödä pitää epidemiassakin. Elintarvikeala myös työllistää nuoria tänä poikkeuskesänäkin ja ärhäkkä pandemia nostaa uuteen arvoon lähellä tuotetun ruuan.
Kaupungeissa leviävä virus saa harkitsemaan muuttoa väljempiin ympyröihin, siis maalle. Etätyön mahdollisuuksista saadaan parasta aikaa tehokasta oppia. Koronan jälkeiseen elämään siitä jäänee käytäntöjä, jotka poistavat esteitä työskennellä matkojen päästä.