Levikkialueen kouluihin ja varhaiskasvatusyksiköihin on tilattu Uutisten viikolla lähes 1700 ilmaista Alasatakuntaa.
Elli-Mari Ahola
Entinen Sanomalehtiviikko on nyt nimeltään Uutisten viikko, sillä nimi on muuttunut myös sitä järjestävällä Uutismedian liitolla, entisellä Sanomalehtien liitolla. Sen tehtäviin kuuluu olennaisesti mediakasvatuksen edistäminen, ja juuri kouluissa Uutisten viikko paljon näkyykin.
Viikon kunniaksi liitto on julkaissut tutkimustuloksia nuorten mediakäytöstä ja -näkemyksistä. Niistä käy ilmi, että lähes kaikki nuoret lukevat sanomalehtiä – 95 prosenttia yli 15-vuotiaista. Osa lukemisesta tapahtuu verkossa, mutta lehden lukemista se on yhtä kaikki. Lisäksi nuoria kiinnostavat kansainvälisten ja kotimaisten pääuutisaiheiden lisäksi eniten juuri paikallisuutiset. Tutkimuksista käy ilmi, että nuoret kohtaavat melko usein virheellistä tai valheellista tietoa ja ovat huolissaan sen yleistymisestä. Suurin osa nuorista luottaa omiin kykyihinsä arvioida tiedon luotettavuutta.
Luotettavan tiedon arviointikykyä ja muitakin medialukutaidon osa-alueita ei voi vahvistaa liikaa. Nopeasti netissä leviävä virheellinen tieto koskettaa kaikkia ikäluokkia. Mediakasvatus kuuluu opetussuunnitelmiin, ja nuoret saavatkin nykyään medialukutaidon pohjan koulusta. Entä kuinka hyvin ne ikäluokat, jotka ovat käyneet peruskoulunsa ennen internetaikakautta, tunnistavat virheellisen tiedon internetissä sitä kohdatessaan? Muun muassa Uutismedian liiton tarjoamien mediakasvatusmateriaalien silmäily ei ole pahitteeksi aikuisillekaan.
Mediakenttä on viime vuosikymmeninä muuttunut paljon. Siihen liittyy viime syksynä toteutunut Sanomalehtien liiton nimen muutos Uutismedian liitoksi. Uusi nimi kuvaa paremmin nykyistä mediamaailmaa, jonka monikanavaisuudessa uutinen voi olla julkaisualustasta riippumaton.