Euran keskeinen väylä Eurantie-Sorkkistentie Kauttualta Inkimäen risteykseen on pyöräteineen saanut uutta pintaa.
Esa Viippola
Varsinais-Suomen ely-keskus tiedotti keväällä kesän päällystysohjelmasta ja vielä silloin näytti siltä, että yhtään kevyen liikenteen väylää koko tältä alueelta ei saada siihen mukaan. Ei, vaikka viestiä on valtiolle mennyt varmaan useastikin esimerkiksi Eurantien–Sorkkistentien kevyen liikenteen väylän jopa jo vaarallisen huonosta kunnosta, kuin myös Rantatien pyörätien halkeamista, kuopista, möykyistä, rapautumista ja asvaltin läpi tunkeneista puiden juurakoista.
Voisi sanoa, että kävi tuuri, kun Euran keskustan pyörätie nyt kuitenkin sai pintaa. Tieviranomainen oli itsekin viimeisessä katselmuksessa todennut, että sen kunto on jo kyllä todella huono ja kaivanut pussin pohjalta viimeiset rahat. Päällystyslupaan vaikutti luonnollisesti sekin, että keskustan autoväylää asvaltoitiin – olisi ollut aika erikoista, jos samalla kalustolla ei saman tien olisi korjattu myös viereistä pyörätietä.
Rantatien kevytväylä jäi silti odottamaan vuoroaan. Paljon ei tieviranomainen lupaa. Tiedotteissaan se kertoo, että viime vuonna päällystysmäärärahoja oli lisärahoitusten ja bitumin alhaisen hinnan vuoksi normaalia enemmän, mutta nyt on palattu 2010-luvun keskimääräiselle tasolle eikä enempää iloisia yllätyksiä liene luvassa.
Vaikka valtio Satakunnassa päällystää tänä kesänä joitakin kymmeniä kilometrejä viimevuotista vähemmän, on liki 30 kohteen joukossa jopa kolmannes eli kymmenkunta Pyhäjärviseudulta ja poikkeuksellisesti ns. alemmalta tieverkolta. Euran keskustan ja Säkylä-Eura-maantien lisäksi kohteita on Ristolasta, Ehtamosta, Vuorenmaalta, Karhialta, Honkilahdelta ja Kiukaisista yhteensä kolmisenkymmentä kilometriä.