Avoimet kauppaliikkeet piristävät kyläkuvaa kaikkina aikoina.
Elli-Mari Ahola
Yrityksillä on suuri merkitys kuntataloudelle, sillä ne ovat useimmiten kaksinkertaisia veronmaksajia – veroa maksavat niin yritykset kuin yrittäjät ja työntekijätkin, parhaassa tapauksessa kaikki kotipaikkakunnalle. Erityisesti kivijalkakaupoilla on myös tärkeä rooli kunta- ja kyläkeskusten imagossa.
Kylänraitti, jota reunustavat hyvinvoivan näköiset oviaan auki pitävät liikkeet ja kylänraitti, jonka varrella hallitsevat tyhjät liiketilat, antavat varsin erilaisen kuvan paikan elinvoimaisuudesta ja houkuttelevuudesta sekä asukkaiden että yrittäjien näkökulmasta, niin nykyisten kuin potentiaalisten.
Jossain määrin korona-aika on saanut ihmisiä välttelemään suuria kauppakeskuksia, ja euroja on jäänyt kotipaikkakunnan liikkeisiin. Samalla epävarmuus näkyy kaikessa kuluttamisessa, ja myös paikalliset yritykset ovat kärsineet. Paikallisen suosimisen puolesta kampanjointi on edelleen ajankohtaista.
Kriisin suurimmat voittajat ovat verkkokaupat. Niiden käyttö on toki tehokasta ihmiskontaktien välttämistä. Kannattaa muistaa, että paikallisillakin yrityksillä on verkkokauppoja. Usein paikalliset yrittäjät ovat myös joustavampia kuin suuret toimijat – poikkeusaukiolot henkilökohtaiseen palveluun tai erilaiset toimitustavat saattavat onnistua kysymällä.
Suomen Yrittäjät muistuttaa paikallisen yrittämisen tukemisesta ja kannustaa paikallisia yrityksiä yhteistyöhön keskenään uudella Lähilauantai-kampanjalla. On ilo todeta, että ensimmäistä kertaa järjestettävä valtakunnallinen tapahtuma ei ole tällä seudulla mitenkään uusi ja ainutkertainen. Päinvastoin näillä seuduin yrittäjien yhteistyötä on ollut jo pitkään, ja vuosien varrella on nähty monia innostavia tapahtumia ja tempauksia. Kuluttajan kannalta jokainen päivä voisi olla lähikauppapäivä.