Päivittäistavarakaupat ovat nopeassa tahdissa laajentaneet palvelujaan verkkoon.
Riina Kaski
Alasatakunta kertoi viime viikolla, että ruuan verkkokauppa on täälläkin kasvanut reilusti ja uusia palveluja verkko-ostamiseen on avattu päivittäistavarakauppoihin. Kehitys noudattaa valtakunnallista trendiä, josta esimerkiksi Helsingin Sanomat kertoi 27. huhtikuuta.
Sen mukaan esimerkiksi Keskossa ruuan verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä on noussut prosentista viiteen prosenttiin, ja sen uskotaan jäävän korkeammalle tasolle, noin kahteen prosenttiin kriisin jälkeenkin. Kaupan liitossa uskotaan, että isommilla paikkakunnilla ruuan verkko-ostaminen yleistyy pysyvästi. Silti ennustetaan, että päivittäistavaroissa verkko-ostaminen ei jää vallitsevaksi tavaksi, vaan täydentämään kivijalkamyyntiä.
Pyhäjärviseudulla päivittäistavarakaupat laittoivat nopeasti kuntoon verkkopalveluaan sekä ruuan noutoa ja kuljetusta. Euran Visolla verkkokauppa on ollut jo vuodesta 2016, Säkylän K-Supermarketissa vuoden päivät ja nyt riviin liittyivät muun muassa Keulan S-marketit ja Euran K-Supermarket, osittain koronan vauhdittamina.
Kun liikkumista ja asiointia on ollut pakko vähentää, moni on tutustunut verkkopalveluihin ensimmäistä kertaa. Digitaalisia palveluja on yhä enemmmän hyödynnetty myös vaikka pankkiasioinneissa. Olemme oppineet koronan varjolla myös tekemään etätöitä – ja moni on huomannut, että se sujuukin yllättävän hyvin. Onkin erittäin todennäköistä, että etätyön mahdollisuuksia hyödynnetään jatkossa työelämässä huomattavasti enemmän kuin ennen.
Ja se, mikä arjessa jäänee päälle, on tiheä käsien pesu – käsky, joka iskostettiin ensimmäisten viruksentorjuntaohjeiden joukossa. Ehkä se vaikuttaa koronan jälkeisessä tulevaisuudessa ainakin niin, että niin sanotut normaalit flunssavirukset keskuudessamme vähenevät.