Paitsi valtion päättäjiltä, sote on vienyt rutkasti aikaa ja rahaa myös kuntapäättäjiltä ja virkamiehiltä. Kunnissa on vuosia tanssittu uudistuksen tahdissa milloin mitäkin ohjetta toteuttaen ja samalla ihmetelty, miksi soten marssijärjestyksen pitää olla sellainen, että se juoksuttaa valmistelijoita keskeneräisten mallien perässä.
Kaikesta huolimatta Säkylän ja Euran kunnanjohtajat näkevät maakunnallisen yhteistyön positiivisessa valossa. Sote-valmistelujen aikana on tehty hyviäkin uudistuksia, joista esimerkkinä toimii Euran sote-keskus. Se tiivisti vanhus- ja vammaispalvelut sekä aikuissosiaalipalvelut saman katon alle terveyskeskussairaalan kanssa.
Eroja kuntien väliltä löytyy sen suhteen, miten tulevia uudistuksia tulisi lähteä toteuttamaan. Sote-näytelmän kulisseissa rymyää aina raha, joka on Eurassa tilinpäätöksen perusteella huomattavasti tiukemmalla kuin Säkylässä.
Euran suhtautuminen soteen on toki muutenkin ollut Säkylää myönteisempi, mutta mahdolliset kustannussäästöt eivät ainakaan vähennä Euran intoa palveluiden maakunnalliseen integroimiseen.
Säkylässä suunnitelmia palveluiden keskittämistä ei ole pidetty hyvänä ajatuksena. Kunnan väestönkehitys ennustaa, että lihavien vuosien säästöjä kuitenkin tarvitaan tulevaisuudessa, mihin on jo osittain reagoitu lisäämällä kunnan omaa ikäihmisten tehostettua palveluasumista.
Vanhus- ja terveyspalveluiden lisäksi sotessa on kyse myös sosiaalipuolesta, joka on valinnanvapaustaistelujen tuoksinassa jäänyt jalkoihin. Toivoa sopii, että soten aikalisä kirkastaisi päättäjien ajatuksia ja kuljettaisi uudistuksen alkulähteille, missä johtotähtenä oli palvelujen käyttäjä ja saumaton palveluketju sosiaali- ja terveyspalvelujen välillä.