Kaksi seutua yhdistävää yrittäjien ja yhteisöjen kampanjaa on nyt menossa.
Mirja Linnemäki
Tänään alkaa Euran ja Säkylän pitkälti yli 20 kauppaliikkeessä Ostosmuhinat. Käytännössä pitkät aukiolot kaupoissa, hyviä tarjouksia, korona-ajan kiduttamille yrityksille toivoa siitä, että kauppa jälleen alkaisi käydä ja kotinurkissa pitkään pysytellyille asiakkaille mahdollisuus taas shoppailla.
Ajatuksellisesti kaupallinen tempaus on paljon muutakin. Naapurikuntien kauppiasyrittäjät haluavat näyttää, mitä kaikkea omilta kulmilta löytyy. Ja jos Eurasta ei löydy, Säkylässä se voi olla, ja päinvastoin. Ensimmäiseksi ei tarvitse lähteä kymmenien kilometrien päähän kaupunkeihin, vaan kannattaa katsoa, löytyisikö etsitty tuote naapurista. Niin Eurassa kuin Säkylässä on erikoisliikkeitä, jotka yhdessä saavat aikaan, jos ei nyt aivan kaiken kattavia valikoimia, niin aika pitkälle kuitenkin.
Yrittäjät ovat nyt ensi kertaa liikkeellä myös yhteisellä samanaikaisella tempauksella, joten siirtyminen "rajan" yli kannattaa.
Toinen Pyhäjärviseudun yhteinen kampanja on tässä lehdessä julkistettava Pyhäjärviseudun Positiivisin -kilpailu. Eurassa ja Säkylässä toimiva Pyhäjärviseudun Nuorkauppakamari avaa etsinnän, jolla haetaan positiivista ihmistä, yritystä tai yhteisöä. Ehdotuksia voivat tehdä kaikki kuntalaiset täällä ja kun heitä on löytynyt, järjestetään äänestys. Valinta paljastetaan järvikuntien yhteisellä Pyhäjärviviikolla heinäkuussa.
Positiivisuus-kampanja nostaa hienolla tavalla esiin myönteisen elämänasenteen merkityksen ja tuo positiivista näkyvyyttä paitsi palkittavalle myös koko alueelle.
Kumpikin tempaus on kovin tervetullut; korona-ajan minimin jälkeen tarivtaan uusia avauksia ja pirteyttä tuovia ideoita.