Tämän seudun teille liukkaudentorjuntarahaa osui vain kilometrin pätkälle Torotielle Säkylään, mutta sen verran enemmän sentään muualle Satakuntaan ja Varsinais-Suomeen, että siitä toivottavasti hyötyvät tältäkin seudulta olevat teillä liikkujat, ja liikenneturvallisuutta saadaan tienhoidon osalta parannettua.
Tiestön talvihoito tai hoitamattomuus on kuumentanut tunteita ja saanut kansalaiset antamaan kiivasta palautetta. Isot ja pienet tiet ovat monin paikoin huonosti auratut ja suolaamattomuuden takia vaarallisen liukkaat. Talvi on vaatinut jo monta ihmishenkeä johtuen tienpintojen liukkaudesta. Teille on päässyt muodostumaan lumipolanteita, joihin osuessaan auto lähtee helposti kuljettajan hallinnasta.
Auraajat saavat harvoin kiitosta työtään, mutta eivät läheskään kaikki moitteetkaan kuulu heille. Parannettavaa ja uudistamista on koko tien talvihoitoon liittyvässä systeemissä.
Tiestön talvihoito pitäisi muuttaa entistä paremmin vastaamaan nykyisiä ääripäistä toiseen vaihtelevia ilmasto-olosuhteiden nopeita muutoksia. Nykyteknologia varmasti auttaa ennakoivan tienhoidon onnistumista, mutta siihen tarvitaan myös asenteiden muutosta ja rahaa.
ELY-keskuksilla on hoidettavanaan iso osa Suomen teistä, ja se on kilpailuttanut tiehoitourakat. Eurassa ja osin Säkylässä tienhoito on YIT:n Harjavallan alueurakoinnin piirissä, ja osa Säkylästä kuuluu YIT:n Huittisten alueurakan piiriin. Urakoiden työnjohto päivystää ja valvoo, milloin päätiestöä on aika lähteä kunnostamaan.
Liukkauden torjunnassa ennakoivuus ja nopeus ovat tärkeitä. Kun on kyse liikenneturvallisuudesta, ei pidä aikailla eikä miettiä säästämistä. Aurausurakointia hoitavien on voitava käyttää ammattitaitoaan, kokemustaan ja maalaisjärkeään, sillä he jos ketkä tuntevat hoidossaan olevat tieolot.