Ajellessaan syysyönä Tampereelta Euraan voi hereillä pysyäkseen vaikka laskea vastaantulevia tai ohimeneviä rekkoja – helposti pääsee puoleen sataan. Osa tuosta ajoreitistä on remonttia odottavaa valtatie 12:n väylää Huittisten Raijalan risteyksestä Euran Tuiskulan liittymään. Valtatie 12:lla ajaa vuorokaudessa keskimäärin 600 raskasta ajoneuvoa, eikä määrä vähene.
Raijalan ja Euran välillä ajorata on nykyään seitsemän metrin levyinen. Pientareilla asvalttia riittää parikymmentä senttiä kummankin puolen. Se on siis kovin kapea. Väylällä on myös vaarallisia nelihaaraisia risteyksiä ja näkymiltään hankalasti sijoittuvia liittymiä. Lisäksi on mutkaa ja mäkeä ja kilometritolkulla hirvivaaraa. Itse asiassa on ihme, ettei onnettomuuksia satu enempää – onhan tie tämän seudun teollisuuden ja Rauman sataman pääreitti sisä-Suomeen.
Ensimmäiset selvitykset valtatie 12:n kunnostustarpeesta tehtiin jo vuonna 2000. Sitten loppuivat tierahat. Nyt vihdoin on ehkä toivoa kahdeksan miljoonan alkurahoituksesta ensi vuodelle, ja samansuuruisesta jatkosta vuodelle 2019. Remonttisuunnitelmia on esitelty ja ruodittu, ja ilahduttavasti suunnitelmia tekevä konsultti on palautetta ottanutkin huomioon.
Isosta työstä on kyse. Ajorata levenee puolella metrillä ja pientareillekin tulee metrin verran asvalttia. Lopputuloksena pitäisi olla 10,5 metrin levyinen väylä, jossa muun muassa Köyliön Ehtamon ja Järvenpään liittymät on porrastettu erilleen, pois nelihaaramallista. Ristolan risteys parannetaan vain kääntymiskaistoin – kiertoliittymälle ei lupaa heru, vaikka sellainen Euran Souppaalla toimii erinomaisesti. Ristolaan saadaan sen sijaan kevyen liikenteen alikulku – ehkä sekin on tarpeen tulevaisuudessa, kun Säkylän itäinen teollisuusalue täyttyy.