Yritykset eivät löydä ammattitaitoista työvoimaa. Asukasluku laskee. Ikärakenne vanhenee. Nuoria lähtee ja jää sille tielleen. Isoja yrityksiä siirretään muualle tai lopetetaan.
Ankealta kuulostaa, mutta ei toivottomalta.
Eurassa on suunniteltu ja tehtykin jo korjaavia toimia, joista uusin on eilen julkistettu Euralaiset yritykset tutuksi -projekti. Sen johtoajatuksena on kerätä perustieto euralaisista yrityksistä ja levittää sitä niin, että erityisesti tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille selviää, millaisia työpaikkoja kotipaikkakunnassa on.
Yritysten perustiedot, kuten toimiala, henkilöstömäärä, tuotteet, asiakkaat kootaan mobiililaitteilla luettavan QR-koodin taakse, ja koodin löytää pian jostain yrityksen ulkopuolelta näkyvältä paikalta.
Tähän voi sitten liittyä koulutehtäviä (etsi kolme metallialan yritystä), firmasuunnistusta, yrityskarttaa, kilpailuja... mitä nyt keksitäänkään.
Yrityksiä ja nuoria tehdään tutuiksi myös isoilla Yritysmessuilla maaliskuussa. Etsinnässä on lisäksi firmoja, joihin kouluryhmät tai työllisyyspalvelujen asiakkaat pääsisivät käymään tai joissa voisi olla työkokeiluja, tet-jaksoja ja kesätöitä.
Hanke on räätälöity niin, että yritykset pääsevät mukaan markkinoimaan itseään hyvin pienin satsauksin; perustietoja kootaan lomakkeella, joka on lyhyempi kuin A-nelonen. Messuille voi lähteä neljäksi tunniksi nimikyltillä ja yhdellä henkilöllä. Tällä saavuttaa ainakin noin 400 yhteiskoululaista, jotka opettajan johdolla käyvät messuilla. Todennäköisesti he lähtevät täältä opiskelemaan jonnekin. Mutta kun se vaihe on ohi, mieleen saattaa muistua "hyvän jäljen" jättänyt euralaisyritys.