Kun opettajat voivat hyvin, oppijat voivat hyvin. Näin linjaa, joskaan ei kovin yllättäen, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Monessa suhteessa järjestö osuu kuitenkin epäilemättä oikeaan: kun työssään viihtyy ja töihin tulee mielellään, luo iloista mieltä ja asennetta usein myös ympärilleen ja koko yhteisöön.
Opettajien työhyvinvointia haastavat OAJ:n mukaan eniten työssä väsyminen, resurssipula sekä vallan ja kunnioituksen kysymykset, sisäilmaongelmia unohtamatta. Ongelmalähteiden tunnistamisen ja nimeämisen pitäisi aina olla lähtölaukaus niiden korjaamiselle – jos näin ei ole, ne jäävät synkkinä pilvinä leijailemaan paitsi kouluyhteisöjen myös julkisen keskustelun ylle. Sisäilman ongelmiin on verrattain helppo, muttei toki halpa, tarttua, ja esimerkiksi Eurassa on viimeisten kymmenen vuoden aikana investoitu niiden korjauksiin kouluissa ja päiväkodeissa miljoonilla euroilla.
Kolmeen ensiksi mainittuun ratkaisuja ei voi teettää insinöörityönä, vaan ne ovat monien isojen ja pienten korjausliikkeiden summia. Kannustava ja reilu työyhteisö, avoin ja yhteisen tavoitteen tunnistava yhteydenpito kodin ja koulun välillä ja armollisuus itseä ja omaa työtä kohtaan lienevät kaikki avainasemassa opettajan työkuorman keventämisessä. Rauha tehdä opettajan perustyötä eli opettaa tulisi turvata.
Sekä Eurassa että Säkylässä kouluyhteisöjen hyvinvointia tukee laaja moniammatillinen oppilashuolto. Esimerkiksi erityisopettajien, koulukuraattorien, -psykologien ja -psyykkarin palvelut tuntuvat olevan hyvin saatavilla ja polut niiden pariin helposti löydettävissä.
Voidaanpa kouluyhteisöjen hyvinvointia parantaa tutkimusten mukaan myös liikuntaa lisäämällä. Välituntialueiden viihtyvyydestä se ei ainakaan tämän lehden keskiaukeaman poikien mielipiteen perusteella jääne kiinni, paitsi ehkä vielä keskeneräisellä Euran yhteiskoulun pihamaalla.