Tontit, asunnot, palvelut, ympäristö ja harrastusmahdollisuudet ovat työpaikkojen ohella uusien asukkaiden puntarissa.
Mirja Linnemäki
Eura lähti vastikään mukaan Know your hoods -palveluun, joka on Turusta ja Varsinais-Suomesta levinnyt Satakuntaan. Taustalla on saada uusia asukkaita ja väkilukua nousuun, mutta myös potentiaalisia työntekijöitä yrityksille, joista useampi on lähiaikoina kertonut investoinneistaan ja laajennuksistaan.
Kunnanjohtaja Juha Majalahden mukaan tämän vuoden aikana tasaantunut väkiluvun lasku on suoraa seurausta muun muassa Jujon, Auramaan, Biolanin, Mäkitalon salaattitehtaan ja HKScanin investoinneista Euraan. Jotta työvoimapula ei jo ennestään hyvän työllisyyden alueella koituisi pullonkaulaksi yritysten kehitykselle, tarvitaan panostuksia myös asukasmarkkinointiin.
Kampanjoitu on aiemminkin, Eura on esimerksi houkutellut täältä pois muuttaneita palaamaan. Säkylässä on ollut ainakin tonttien alekampanja, Kesäkämppä-hanke ja äskettäin lanseerattiin Facebook-ryhmä, jossa voi tarjota asuntoja myyntiin ja vuokralle tai ilmoittautua asunnon hakijaksi. Säkylä on aktiivisesti markkinoinut myös sosiaalisessa mediassa.
Monenlaisia toteutuksia kunnilla on, jotta tieto kulkisi ja kiinnostusta heräisi.
Kampanjoiden ohella on tärkeää, että perusasia on kunnossa eli että kunnalla on palvelevat ja ajan tasalla olevat verkkosivut, joista tietoa löytyy helposti esimerkiksi vapaista tonteista, kunnan palveluista, kuten päivähoidosta ja kouluista sekä vapaa-ajanviettomahdollisuuksista. Muun muassa näitä asioita työikäiset muuttajat seuraavat.
Tehokas on puskaradiokin. Pyhäjärviseutulaisista jokainen voikin nyt käydä ihan omaa markkinontikampanjaansa ja kertoa kotikulmiensa hyvistä asioista eteenpäin. Omat positiiviset kokemukset vakuuttavat varmemmin kuin mainoslauseet.