Jouni Iltanen (vas.) ja Ari Alhonen toivovat harrastajien löytävän entistä paremmin moottoriurheilun pariin. Hyviä merkkejä on ollut havaittavissa koronapandemiasta huolimatta.
Joni Tuominen
Eura | 50-vuotisjuhliaan lauantaina viettävän Euran Urheiluautoilijat ry:n tavoitteena on kehittää toimintaansa nostamalla rallitoiminta takaisin mikroautoilun rinnalle, sillä seuran tämänhetkinen toiminta nivoutuu pitkälti kartingin ympärille. Euran mikroautorataa kunnostettiin jäsenten toimesta viimeksi kesällä, ja seuran hallitukseen kuuluvan Ari Alhosen mukaan lajin harrastamisen olosuhteet ovat Eurassa hyvällä tasolla.
– Mielestäni tämä on hyvä rata. Sitä on kautta aikain kehuttu haastavaksi ja opettavaiseksi. Vähän lyhyt se on, mutta myös tekninen ja sillä oppii ajamaan.
Seuran hallituksen puheenjohtaja Jouni Iltanen kertoo junioritoiminnan olevan hyvällä tasolla, mutta juniorien ja seniorien ikäluokkien välistä puuttuvan harrastajia. Jäseniä seurassa on ilahduttava määrä, noin 110, mutta lisääkin luonnollisesti mahtuisi.
– Tarkoitus on, että mikroautotoimintaa saataisiin entisestään virkistymään seudulla, ja nuoria on kivasti lähtenyt mukaan toimintaan. Kartingia voi käydä kokeilemassa 4–5-vuotiaana, ja aloittaa kunnolla viimeistään 6–7-vuotiaana, Iltanen sanoo.
Euran Urheiluautoilijoiden jäsenmaksu on tällä hetkellä aikuisilta 30 euroa ja junioreilta 15 euroa, ja siihen on aiemmin sisältynyt myös mikroautoradan käyttöoikeus. Tulevaisuudessa tilanne saattaa muuttua radan käyttömaksujen suhteen.
– Siihen saattaa tulla joku muodollinen korvaus myös jäsenille, Alhonen kertoo.
Harrastuksen aloittamista pääsee kokeilemaan halutessaan ilman jäsenyyttä kerhon omistamilla autoilla pientä ratamaksua vastaan. Omaa autoa ei siis heti aluksi tarvita, mutta kipinän syttyessä investointiin kannattaa varata Alhosen mukaan vähintään noin 500 euroa.
– Sillä saa jo sellaisen auton käytettynä, jolla voi kilpailla halutessaan. Tietysti ajovarusteet pitää hankkia lisäksi.
Ensimmäinen Euran Urheiluautoilijoiden järjestämä kilpailu oli Kiperin Kiharat vuoden 1971 kesäkuussa, ja heti perään heinäkuussa seura oli hoitamassa kahta erikoiskoetta Pepsi-rallissa. Viime vuosina rallitoiminta on ollut hiipumaan päin, mutta nyt seurassa on vakaa tahto palauttaa suomalaisten menestyslajin suosiota.
Täysin ilman rallia seuran jäsenet eivät ole harrastajien puuttuessakaan olleet, sillä euralaiset ovat auttaneet muita seuroja järjestelypuolella ralli- ja jokkiskisoissa. Pieni osa seuran jäsenistä oli mukana myös Jyväskylän MM-rallissa auttamassa järjestäjiä esimerkiksi liikenteenohjauksessa ja opastamisessa.
– Oma harjoitusralli järjestettiin myös ja tarkoitus oli järjestää toinenkin, mutta korona vesitti sen. Katsotaan, millainen talvi tulee, että pystyttäisiinkö järjestämään se nyt, pitkän linjan rallimies Iltanen sanoo.
Sekä Alhonen että Iltanen kuvailevat seuran tilannetta yleisesti hyväksi. Kuluneena kesänä harrastajia oli jo enemmän kuin ennen koronapandemiaa, joten uskoa mikroautoilun ja rallin kiinnostavuuteen löytyy.
Autourheiluharrastuksen he näkevät muun muassa kasvattavan oikeanlaiseen liikennekäyttäytymiseen ja opettavan auton käsittelemistä ja ryhmätyötaitoja.
– Ainakin on sitten suurimmat paineet pois ennen kuin saa ajokortin. Ja tämä on myös ihan koko perheen harrastus, kaksikko vinkkaa.