Esiopetuksessa lapset oppivat esimerkiksi yhteistyötaitoja ilon ja leikin kautta.
Elli-Mari Ahola
Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, johon on valittu satunnaisotannalla 105 kuntaa eri puolelta Suomea, myös Eura ja Säkylä. Joukko on suuri, reilu kolmannes maan kaikista kunnista. Se kertoo kokeilun mittakaavasta. Kokeilua varten säädettiin loppuvuonna 2020 myös oma lakinsa.
Kokeiluun liittyvissä tiedotteissa näkyvät laajat tavoitteet, joihin kuuluvat koulutuksellinen tasa-arvo, esiopetuksen kehittäminen ja tiedon kartuttaminen lasten kehityksestä. Vähemmän esille nousee se, mitä kokeilun tulokset merkitsevät suomalaisen esiopetuskauden pituudelle jatkossa. Selvää kuitenkin lienee, että näin laajamittaisella kokeilulla arvioidaan tosissaan myös sitä mahdollisuutta, että esiopetus olisi jatkossa pysyvämminkin kaksivuotinen.
Esiopetus on eräänlainen nivelvaihe varhaiskasvatuksen ja koulun välissä. Se valmistaa lasta jo kohti koulutietä, mutta toisaalta esiopetuksen opetussuunnitelmissa korostuu vielä leikin tärkeys. Hankkeen taustatyössä on tunnistettu tarve kehittää pedagogista osallisuutta viisivuotiaiden ikäluokassa.
Kokeilukunnille tulevat pika-aikataululla tehtäväksi uudet paikalliset opetussuunnitelmat. Työtä pääsee aloittamaan vasta, kun Opetushallitus ensin julkistaa opetussuunnitelman perusteet. Se tapahtuu aivan lähiaikoina, mutta kuntakohtaiselle työlle ei jää liikaa aikaa, sillä opetuksen on määrä alkaa jo elokuussa. Kokeilussa mukana oleminen on mahdollisuus päästä seuraamaan läheltä ja vaikuttamaan siihen, mihin suuntaan yhteiskunnallinen kehitys vie. Kun kokeilun tulokset aikanaan tulevat arvioitavaksi, niistä saa enemmän irti, kun on päässyt mukaan niitä tuottamaan.