Alasatakunta tavoittaa painettuna lehtenä, verkkouutisina, sovelluksena ja näköislehtenä 21 000 lukijaa.
Mirja Linnemäki
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) kerää tietoja median käytöstä läpi vuoden. Mukana tutkimuksessa ovat perinteisesti olleet kaikki merkittävät mediat Helsingin Sanomista ja iltapäivälehdistä paikallislehtiin.
Alasatakunta mittautti tänä syksynä ensimmäisen kerran molemmat, sekä painetun että sähköisen lukijamääränsä ja lopputulema on tuo komea 21 000. Siitä noin 17 700 on painetun lehden lukijoita – printti on säilyttänyt lukijakuntansa samalla, kun digiä eli verkkouutisia, näköislehteä ja sovellusta seuraa kasvava määrä lukijoita.
Lukijamäärä ei ole sama kuin tilaajien määrä, sillä lukijoita voi olla olla samassa perheessä useampi ja jotkut lukevat lehtensä vaikka työpaikalla tai kirjastossa. Lukijamäärä kertoo sen, montako lukijaa yhdellä lehden numerolla ja viikon aikana ilmestyneillä digiversioilla on. Kukin lukija lasketaan mukaan vain kerran.
Lukijamäärän lisäksi mitataan lukijapeittoa, joka kertoo paljonko seudun asukkaista lehti tavoittaa. Alasatakunnalla lukijapeittoprosentti on korkea, yli 85.
Yhdessä nämä luvut kertovat siitä, että paikallislehden kautta viesti, niin uutinen kuin mainoskin, menee tehokkaasti perille. Olemme vahvasti mukana ja näkyvissä tällä seudulla.
Meille Alasatakunnan tekijöille nyt mitatut luvut kertovat, että sisältö on löytänyt lukijoita, mutta samalla hyvät tulokset kasvattavat vastuuta edelleen huolehtia paikallisesti mielenkiintoisesta sisällöstä. Tänäkin syksynä olemme ahertaneet painetun lehden ja sähköisen julkaisemisen kehitystyön parissa ja työ jatkuu.
Siinä kannustaa myös KMT-tutkimuksen valtakunnallinen tulos: peräti 96 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista lukee sanomalehteä. Luotettava uutissisältö journalismin periaattein tehtynä kiinnostaa.