Poikkeusolot ovat hiljentäneet erikoiskaupat ja palvelualan yritykset.
Mirja Linnemäki
Miten sen voisi tehdä?
Kysymykseen vastasi Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen (Helsingin Sanomat 8.4.): "Ensin tulee noudattaa viranomaisten ohjeita. Niiden puitteissa tulee sitten pyrkiä kuluttamaan niin normaalisti kuin mahdollista."
Viranomaisten ohjeet ovat kaikkien tiedossa, ja niitä on noudatettu: pysymme omissa oloissamme kotona. Yrittäjät ovat tunteneet vastuunsa eivätkä ehdoin tahdoin houkuttele ihmisiä kauppoihin tai kampaamotuoleihin. Yhtälö on kuitenkin mahdoton, jos asiakaskato tarkoittaa konkurssia.
Yrittäjät ovat tunnetusti kekseliäitä, sinnikkäitä ja joustavia. Ovia pidetään auki, vaikka saattaa olla päiviä, ettei niistä kulje kukaan. Kivijalassa ollaan valmiina palvelemaan juuri silloin kun asiakas haluaa tulla. Yrittäjät ottavat puhelin- ja sähköpostitilauksia ja kuljettavat ostokset kotiovelle. Moni on avannut verkkokaupan tai perustanut Facebook-sivut. Päivänselvää on, että ovenkahvoja, tiskiä, pankkikorttikonetta desinfioidaan, tuulikaapissa on käsidesipullo ja etäisyyttä pidetään.
Hallitus on luvannut miljardeja yritysten tukemiseen, mutta pienyrityksissä ei liikoja toiveita elätellä. Yksinyrittäjille on kuntien kautta luvassa 2 000 euron tukisumma. Jotkut vuokranantajat ovat tulleet vastaan liiketilan vuokrissa.
On ennustettu, että epidemia saadaan kuriin keväällä ja yksityinen kulutus alkaa kasvaa kesällä. Millaisia seurauksia tästä kaikesta on, ei tiedä varmuudella kukaan. Mutta tässä väliaikana voi jokainen, jonka oma taloustilanne sen vain sallii, vaikuttaa edes vähän siihen, millainen maailma kriisin jälkeen aukeaa, ja paikallisia palveluja käyttämällä tukea paikallista yrittäjää.