Junamatka Raumalta Kokemäelle kestäisi Eurajoen ja Kiukaisten pysähdyksillä noin 40 minuuttia.
Iida Rissanen-Vatja
Tästä yhtenä osoituksena Kiukaisten entiselle ja mahdollisesti myös tulevalle junanseisakkeelle kokoontui maanantai-iltapäivästä Satakunnan päättäjiä. Heidän viestinsä oli yhteinen: Tampere–Pori–Rauma-radan henkilöjunaliikenteen palauttamisen etsikkoaika on nyt, ja hartiatyötä tähän pääsemiseksi on tehty niin valtion päätöselimissä kuin kunnissakin. Pirkanmaata ja Satakuntaa halkovaa rataa on esitetty valtakunnallisen rautateiden digikehityshankkeen ensimmäiseksi kaupalliseksi pilotiksi, ja Rauman radan varren kunnat ovat käynnistäneet ja Rauman osalta saaneet jo valmiiksikin henkilöliikenteen palauttamiseen tähtääviä selvityksiä. Jos pilottihanke nuijitaan syksyllä lopullisesti tänne, on aivan mahdollista, että Rauman seudulta noustaan Tampereen junaan kenties jo vuonna 2025.
Vaikka henkilöliikenteen käynnistäminen kävisi radanvarren kuntien kukkarolle ainakin seisakkeiden rakentamisen verran, nähdään kunnissa nyt, että rahalle voisi olla vastinetta. Se parantaisi heikosta julkisesta liikenteestä kärsineen eteläisen Satakunnan saavutettavuutta, palvelisi opiskelijoita, etätyöntekijöitä ja Tampereen ja Helsingin työmatkaliikennettä sekä ekomatkailua ja teollisuuden ja elinkeinoelämän tarpeita. Kiukaisten kaltaiselle radanvarsikylälle, kuten koko Euralle, oma pysäkki voisi olla uusia asukkaita ja osaajia houkutteleva vetovoimatekijä.
Kuka liikennöinnin sitten myöhäisemmässä vaiheessa kustantaisi, jää nähtäväksi. Julkisen liikenteen käyttökulttuuri on sen mahdottomuudenkin vuoksi ollut maakunnassa suhteellisen vähäistä, eikä radan matkustajamäärien odoteta yksinään kompensoivan liikennöintikulua. Maailma ei kuitenkaan mene kohti yksityisautoilua suosivampaa suuntaa. Selvää on sekin, että Rauman seudulla pitää muun eteläisen Suomen elinvoimakehityksessä pysyäkseen hypätä junaan, kun paikka on.