Kampanjan on lanseerannut Julkisen sanan neuvosto, joka täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Tällä viikolla alkanut kampanja kertoo, mitkä mediat kuuluvat JSN:n piirin ja julkaisevat vastuullista journalismia.
Viesti on se, että olemme sitoutuneet noudattamaan yhteisesti sovittuja Journalistin ohjeita (www.jsn.fi/journalistin_ohjeet) ja siinä meitä valvoo Julkisen sanan neuvosto. Meistä voi kannella sinne, jos katsoo, että olemme epäonnistuneet pyrkimyksessämme jakaa totuudenmukaista tietoa – kyse on siis lukijan oikeudesta.
Vastuullisuus ei tarkoita sitä, että me aina onnistuisimme. Olemme ihmisiä ja teemme virheitä ja mokia. Jos niin käy, korjaamme virheemme. Siitäkin tunnistaa vastuullisen journalismin.
Emme kuitenkaan luovuta journalistista päätösvaltaa talosta ulos: Haastateltava saa tarkistaa lausumansa ennen jutun julkaisua, mutta ei alkaa kirjoittaa juttua uudelleen.
Vastuullinen journalismi on myös sitä, että harkitsemme, mitä kerromme, mitä emme. Sillä kaikki periaatteessa julkinenkaan ei aina ole julkaistavissa. Erityisen tarkkaa harkintaa käytämme esimerkiksi rikosuutisoinnissa. Tekijän nimi päätyy lehteen yleensä vain raskaimmissa tuomioissa. Poliisilta saaduissa uutisissa emme kerro epäiltyjen syntyperää, kansallisuutta tai muuta ominaisuutta, ellei sillä ole olennaista merkitystä rikoksen selvittelyssä. Otamme huomioon myös, että jokainen on yleensä jonkun lapsi, vanhempi tai puoliso.
Lähes päivittäin saamme perustella valintojamme. Miksi ette tulleet meidän tapahtumaamme? Miksi noiden tekemä lahjoitus pääsi lehteen, mutta meidän ei? Puolueettomuus ja tasapuolisuus ohjaavat päätöksiämme. Niiden valossa punnitsemme, millä asialla on yleistä merkitystä ja kiinnostavuutta.