Toimittajalta
Jasmin
 
Rikkonen
jasmin.rikkonen@alasatakunta.fi
19.7.2019 8.25

Vastuullista shoppailua

Lappeenrannan teknillinen yliopisto tiedotti, että puuvillaisen t-paidan valmistukseen uppoaa 2000 litraa vettä. Suuria muotitaloja, kuten Vero Moda ja Jack & Jones -merkit omistavaa Bestseller-yhtiötä ja H&M:ää on syytetty myymättömien vaatteiden polttamisesta brändin arvon laskemisen pelossa. YK:n mukaan pikamuoti tuottaa kymmenen prosenttia kaikista maailman hiili­di­ok­si­di­pääs­töistä.

Ai­van toi­nen lu­kun­sa on vaat­tei­den ti­laa­mi­nen ja pa­laut­ta­mi­nen. Muis­tan ti­lan­nee­ni yli­op­pi­las­juh­li­a­ni var­ten lä­hes kym­me­nen asua, jois­ta va­lit­sin mie­lei­se­ni. Lo­put yh­dek­sän lä­he­tin ta­kai­sin Sak­saan ja Ruot­siin vaa­te­jät­tien kes­kus­va­ras­toil­le.

Kyl­lä täs­sä al­kaa se kuu­lui­sa il­mas­to­ah­dis­tus ko­pu­tel­la yh­den jos toi­sen­kin ol­ka­pää­tä, ja on­nek­si al­kaa­kin. Pi­ka­muo­dil­le – eli no­pe­as­ti hal­val­la tuo­te­tuil­le vaat­teil­le, joi­ta käy­te­tään vain vä­hän ai­kaa – löy­tyy on­nek­si vaih­to­eh­to­ja.

Ta­kuu­var­ma kei­no vä­hen­tää oman vaa­te­ku­lu­tuk­sen hii­li­ja­lan­jäl­keä on käy­te­tyn os­ta­mi­nen ja van­ho­jen vaat­tei­den myy­mi­nen. Si­säi­nen pes­si­mis­ti­ni ei us­ko, et­tä no­pe­as­ti vaih­tu­viin tren­dei­hin no­jaa­va jär­jes­tel­mä tu­li­si ai­na­kaan no­pe­al­la ai­ka­vä­lil­lä muut­tu­maan kes­tä­väm­pään suun­taan, jo­ten kes­tä­vää ke­hi­tys­tä tu­ke­via va­lin­to­ja on teh­tä­vä jär­jes­tel­män si­säl­lä.

Eu­ra on kirp­pis­te­li­jän pa­ra­tii­si, sil­lä noin nel­jän ki­lo­met­rin sä­teel­tä löy­tyy Kir­pu­ton, Löy­tö­ke­hä, Lä­he­tyk­sen kirp­pu­to­ri ja Peh­too­ri. Kun toi­nen muo­ti­vil­li­tys­ten or­jal­li­nen seu­raa­ja kyl­läs­tyy kip­pa­ri­lak­kiin­sa, saan minä oma­ni kirp­pu­to­ril­ta.

Tek­no­lo­gia on mah­dol­lis­ta­nut myös eri­lai­sil­la pal­ve­lu­a­lus­toil­la toi­mi­vat os­to- ja myyn­ti­pai­kat. Ylei­sem­min tun­net­tu­jen Huu­to.ne­tin ja To­rin li­säk­si olen hil­jat­tain tu­tus­tu­nut Za­daa-ap­piin. Suo­ma­lai­sen mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta kaa­pin pe­räl­le jää­neet vaat­teet vaih­ta­vat omis­ta­jaan­sa Mat­ka­huol­lon tai DHL:n kul­jet­ta­mi­na Suo­mes­sa, Tans­kas­sa ja Sak­sas­sa.

Pa­ket­tien kul­je­tuk­ses­ta syn­tyy toki pääs­tö­jä, mut­ta mie­les­tä­ni tär­ke­äm­pää on jo tuo­tet­tu­jen vaat­tei­den käyt­töi­än pi­den­tä­mi­nen ja ar­von säi­lyt­tä­mi­nen pi­ka­muo­din ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia vas­taan tais­tel­les­sa.

Mi­kä­li kai­paa uu­sin­ta uut­ta, seu­dul­ta löy­tyy liik­kei­tä, jot­ka pa­nos­ta­vat eet­ti­syy­teen ja eko­lo­gi­suu­teen. Nii­den ta­ka­na ei­vät muu­ten myy­mät­tö­mät vaat­teet pala, ja sa­mal­la pää­see tu­ke­maan pai­kal­li­sia yrit­tä­jiä.

Ota kantaa