Alasatakunta tavoittaa painettuna lehtenä, verkkouutisina, sovelluksena ja näköislehtenä 21 000 lukijaa.
Mirja Linnemäki
Alasatakunta | Vastikään mitattu Alasatakunnan lukijamäärä on 21 000. Sen mittasi Kansallinen Mediatutkimus (KMT), joka kerää tietoja median käytöstä läpi vuoden. Mukana tutkimuksessa ovat perinteisesti olleet kaikki merkittävät mediat Helsingin Sanomista ja iltapäivälehdistä paikallislehtiin.
Alasatakunta mittautti tänä syksynä ensimmäisen kerran molemmat, sekä painetun että sähköisen lukijamääränsä, ja lopputulema on tuo komea 21 000. Siitä noin 17 700 on painetun lehden lukijoita – printti on säilyttänyt lukijakuntansa samalla, kun digiä eli verkkouutisia, näköislehteä ja sovellusta seuraa kasvava määrä lukijoita.
Lukijamäärä ei ole sama kuin tilaajien määrä, sillä lukijoita voi olla samassa perheessä useampi ja jotkut lukevat lehtensä vaikka työpaikalla tai kirjastossa. Lukijamäärä kertoo sen, montako lukijaa yhdellä lehden numerolla ja viikon aikana ilmestyneillä digiversioilla on. Kukin lukija lasketaan mukaan vain kerran.
Lukijamäärän lisäksi mitataan lukijapeittoa, joka kertoo, paljonko seudun asukkaista lehti tavoittaa. Alasatakunnalla lukijapeittoprosentti on korkea, yli 85.
Yhdessä nämä luvut kertovat siitä, että paikallislehden kautta viesti, niin uutinen kuin mainoskin, menee tehokkaasti perille. Alasatakunta on vahvasti mukana ja näkyvissä tällä seudulla.
Lehden tekijöille nyt mitatut luvut kertovat, että sisältö on löytänyt lukijoita, mutta samalla hyvät tulokset kasvattavat vastuuta edelleen huolehtia paikallisesti mielenkiintoisesta sisällöstä. Tänäkin syksynä yrityksessä on aherrettu painetun lehden ja sähköisen julkaisemisen kehitystyön parissa ja työ jatkuu.
KMT-tutkimuksen valtakunnallinen tulos kertoo, että peräti 96 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista lukee sanomalehteä. Luotettava uutissisältö journalismin periaattein tehtynä siis kiinnostaa.
Mistä kyse?
Viime vuonna mitattiin vain painetun lehden lukijamäärä. Nyt mukaan laskettiin myös digiversioiden (verkkosivusto, näköislehti ja sovellus) seuraaminen ja lukijamäärä kasvoi 19 prosenttia.
Painettua Alasatakuntaa seuraa 67 prosenttia lukijoista ja painettua sekä digiversioita 19. Pelkästään digiversioita lukee noin 14 prosenttia.
KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista.
KMT:ssä on mukana 129 sanomalehteä, joista yli 80 paikallislehtiä. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta.
Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.
Numeroina
86 %
Painettu lehti on edelleen luetuin. Painettua Alasatakuntaa seuraa 86 prosenttia lukijoista ja digiä sen rinnalla tai yksinään 33 prosenttia.