9.4.2021 6.27
Uutiset
 
Elli-Mari Ahola

Elämys jättää muistijäljen

Jemiman nalle-oppimisprojekti on edennyt valokuvausvaiheeseen. Projektissa suunniteltiin ensin itse nalle, sen jälkeen tehtiin käsityönä se itse kankaasta, keksittiin nallelle tarina ja lopulta nalle valokuvattiin ja vietiin tablettitietokoneen sovellukseen, jossa se alkoi elää erilaisissa taustoissa.

Jemiman nalle-oppimisprojekti on edennyt valokuvausvaiheeseen. Projektissa suunniteltiin ensin itse nalle, sen jälkeen tehtiin käsityönä se itse kankaasta, keksittiin nallelle tarina ja lopulta nalle valokuvattiin ja vietiin tablettitietokoneen sovellukseen, jossa se alkoi elää erilaisissa taustoissa.

Elli-Mari Ahola

image

Eura, Panelia | Älylaitteet ovat lyöneet läpi kaikkialla, ja siksi ne ovat nykyään varhais­kas­va­tuk­ses­sakin lasten käytössä.

Moni on lu­ke­nut huo­les­tut­ta­via uu­ti­sia sii­tä, kuin­ka lii­ka ruu­tu­ai­ka on hai­tak­si lap­sel­le. Sik­si saat­taa kuu­los­taa ris­ti­rii­tai­sel­ta, et­tä näi­tä lait­tei­ta käy­te­tään päi­vä­ko­dis­sa­kin. Ris­ti­rii­ta on kui­ten­kin har­ha­luu­lo.

– Kun lait­tei­ta käy­te­tään ope­tuk­ses­sa, syn­tyy luon­nol­li­sia ti­lan­tei­ta, jois­sa on help­po pääs­tä kes­kus­te­le­maan lap­sen kans­sa nii­den oi­ke­an­lai­ses­ta, ter­veel­li­ses­tä ja tur­val­li­ses­ta käy­tös­tä sekä sii­tä, kuin­ka pal­jon ruu­dun ää­rel­lä on hyvä ol­la ja mik­si, Eu­ran var­hais­kas­va­tus­pääl­lik­kö Pau­lii­na Hen­riks­son sa­noo.

Eu­ran var­hais­kas­va­tu­syk­si­köi­hin on hil­jal­leen vuo­sien var­rel­la han­kit­tu tab­let­ti­tie­to­ko­nei­ta, ja nyt nii­tä al­kaa ol­la jo hyvä mää­rä joka yk­si­kös­sä. Nii­tä hyö­dyn­ne­tään mo­ni­puo­li­ses­ti ja ke­hit­tä­väs­ti esi­mer­kik­si Pa­ne­li­an esi­o­pe­tuk­ses­sa, jon­ka var­hais­kas­va­tuk­sen opet­ta­ja Mar­jaa­na An­sio on alus­ta as­ti ol­lut tab­le­teis­ta in­nos­tu­nut.

– Olen luon­teel­ta­ni sel­lai­nen, et­tä kiin­nos­tun asi­ois­ta ja in­nos­tun uu­des­ta, va­paa-ajal­laan­kin Te­ams-jump­pia ve­tä­vä An­sio ker­too.

Heikki videoi tablettitietokoneella, kun eskarikaverien Vexin ja Tiian kemiallinen koe eskaloituu varhaiskasvatuksen opettaja Marjaana Ansion valvonnassa tulivuorenpurkaukseen.

Heikki videoi tablettitietokoneella, kun eskarikaverien Vexin ja Tiian kemiallinen koe eskaloituu varhaiskasvatuksen opettaja Marjaana Ansion valvonnassa tulivuorenpurkaukseen.

Elli-Mari Ahola

Hän nä­kee tek­nii­kan ove­na uu­den­lai­siin elä­myk­sel­li­syy­den muo­toi­hin ope­tuk­ses­sa, ja kun jo­kin asia on ko­ke­muk­sel­li­nen elä­mys, se jät­tää te­hok­kaam­min muis­ti­jäl­jen.

– Ote­taan esi­mer­kik­si vaik­ka sa­dut­ta­mi­nen. Lu­e­taan yh­des­sä kir­jaa, mut­ta jä­te­tään se kes­ken ja an­ne­taan las­ten kek­siä lop­pu­rat­kai­su. Näin pie­net ei­vät vie­lä osaa kir­joit­taa, mut­ta ta­ri­nan voi näy­tel­lä. Kun näy­tel­mä ku­va­taan tab­le­til­la ja hei­jas­te­taan sit­ten luo­kan isol­le val­ko­kan­kaal­le, enää pop cor­nit puut­tu­vat elo­ku­va­e­lä­myk­ses­tä, joka on it­se teh­ty.

Lait­tei­den ka­me­raa voi hyö­dyn­tää mo­nes­sa. Se kul­kee mu­ka­na luon­to­ret­kil­lä tai sen kans­sa voi et­siä vaik­ka oman ym­pä­ris­tön ge­o­met­ri­siä muo­to­ja. Otos­ten yh­des­sä kat­so­mi­nen ja kä­sit­te­le­mi­nen pal­kit­se­vat.

Mediakasvatuksen
tarve kasvaa

Tek­nii­kan mu­ka­na tu­lee luon­nol­li­ses­ti myös vas­tuu.

– Heti, kun lap­sel­la on pää­sy lait­tee­seen, jos­sa on net­ti, maa­il­ma on ihan eri ta­val­la au­ki ja tar­vi­taan me­di­a­kas­va­tus­ta. Sa­moin, jos lap­sel­la on ka­me­ra, hä­nen on myös opit­ta­va, mil­lai­sin pe­li­sään­nöin hän voi ot­ta­mi­aan ku­via käyt­tää.

Ka­me­ra on useim­mis­sa äly­lait­teis­sa val­miik­si asen­net­tu­na, mut­ta sen li­säk­si on val­ta­va va­li­koi­ma pe­da­go­gi­ses­ti hy­viä so­vel­luk­sia, kun­han tie­tää, mitä ha­kee. Mar­jaa­na An­sio on hank­ki­nut tie­toa iPad ope­tuk­ses­sa -kou­lu­tuk­ses­ta ja opet­ta­jien ver­tais­ryh­mis­tä, jois­sa Fa­ce­boo­kis­sa ja­e­taan vink­ke­jä.

Panelian eskarilaiset Heikki, Tiia, Anni, Hazar, Vexi ja Veeti sekä varhaiskasvatuksen opettaja Marjaana Ansio katsovat tablettitietokoneen koodinlukijalla, mitä tietoja värikynäpaketin QR-koodin takaa paljastuu.

Panelian eskarilaiset Heikki, Tiia, Anni, Hazar, Vexi ja Veeti sekä varhaiskasvatuksen opettaja Marjaana Ansio katsovat tablettitietokoneen koodinlukijalla, mitä tietoja värikynäpaketin QR-koodin takaa paljastuu.

Elli-Mari Ahola

Hän on löy­tä­nyt esi­mer­kik­si QR-koo­de­ja hyö­dyn­tä­vän so­vel­luk­sen ja me­ne­tel­män, jos­sa vä­ri­tys­ku­van reu­nas­sa on pik­ku­rui­nen QR-koo­di. Kun lap­si on vä­rit­tä­nyt ku­van mie­lei­sek­seen ja kuva vie­dään koo­din avul­la so­vel­luk­seen, kuva al­kaa elää lap­sen va­lit­se­mis­sa vä­reis­sä.

– Tab­let­te­ja on help­po käyt­tää ope­tuk­ses­sa, sil­lä lap­sil­la on mo­ti­vaa­tio käyt­tää nii­tä. Pi­tää ol­la avoin mie­li ko­keil­la uut­ta. Lap­sil­la­han se on jo val­mii­na.

Mis­tä kyse?

Ny­kyi­set var­hais­kas­va­tuk­sen ja esi­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mat edel­lyt­tä­vät oh­jat­tua laa­jaa tu­tus­tu­mis­ta tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­siin lait­tei­siin.

Eu­ran kun­nas­sa on han­kit­tu pik­ku hil­jaa tab­let­ti­tie­to­ko­nei­ta var­hais­kas­va­tuk­seen, ja nyt nii­tä on joka ryh­mäs­sä vä­hin­tään 1–3 ja esi­o­pe­tuk­sen ryh­mis­sä vä­hin­tään 4–6.

Tä­män vuo­den ai­ka­na var­hais­kas­va­tus­pal­ve­luis­sa laa­di­taan suun­ni­tel­maa yh­tei­sis­tä käy­tän­nöis­tä ja ta­voit­teis­ta ope­tuk­seen sekä hen­ki­lö­kun­nan kou­lu­tus­suun­ni­tel­maa.

Läh­tö­koh­tia ovat tek­nii­kan hyö­dyn­tä­mi­nen op­pi­mi­ses­sa, sen tur­val­li­nen ja ter­veel­li­nen käyt­tö sekä mo­ni­lu­ku­tai­to.

Ota kantaa

Näköislehti

Instagram

Menovinkit

To 30.1. Kylät kohtaavat

klo 18 La­pin Ko­dik­sa­min ky­lä­ta­lol­la (Ko­dik­sa­min­tie 403, Rau­ma). Kes­kus­te­lua ja ver­kos­toi­tu­mis­ta ener­gia- ja kes­tä­vyys­tee­mal­la sekä tu­tus­tu­mi­nen ky­lä­ta­lon ener­gi­a­re­mont­tiin. Pu­heen­vuo­rois­sa La­pin Yli­sen­pään ky­lä­rin­ki, ky­lä­ak­tii­vi Ju­ha­ni Lei­no ja Ky­lä­ta­lot käyt­töön -hank­keen asi­an­tun­ti­ja Jon­na Mä­ki­vaa­ra. En­nak­koil­moit­tau­tu­mi­nen. Järj. Sa­ta­ky­lät ja Sa­ta­food.

Pe 31.1. Revontulet ja jää -teemalla tekemistä lapsille

klo 9.30–12 avoi­met ovet avoin päi­vä­ko­ti Om­pus­sa (Oja­ran­nan­tie 1 as 13–14, Eu­ra). Oh­jel­mas­sa mm. jää­te­lö­baa­ri, as­kar­te­lu, jää­ti­mant­tien et­sin­tä. Järj. Eu­ran kun­nan var­hais­kas­va­tus.

Pe 31.1. Satutuokio

klo 10 Eu­ran pää­kir­jas­tos­sa (Sa­ta­kun­nan­ka­tu 33, Eu­ra). Sa­tu­jen lu­ke­mis­ta ja muu­ta mu­ka­vaa puu­haa. Järj. Eu­ran kir­jas­to- ja tie­to­pal­ve­lut sekä Pe­las­ta­kaa lap­set.

Pe 31.1. Kiertävä nuokkari

klo 14–16 Pa­ne­li­an kou­lul­la (Kas­kis­ton­tie 21, Eu­ra) 3.–6.-luok­ka­lai­sil­le. Järj. Eu­ran nuo­ri­so­pal­ve­lut.

La 1.2. Tekojään vihki­äis­ti­laisuus

klo 14–16.30 Eu­ran ur­hei­lu­kes­kuk­sen te­ko­jääl­lä (Num­men­tie 28, Eu­ra). Juh­lal­li­nen mai­lan­sa­haus, las­ten luis­te­lu­kou­lu ja vih­ki­äi­sot­te­lu Rau­ma­lais­kiek­koi­lun tuen jouk­kue vas­taan Eu­ran jouk­kue. Järj. Eu­ran kun­ta.

Ti 4.2. Yrittäjyysinfo

klo 14–16 Te­ams-etäyh­tey­del­lä. Tie­toa yrit­tä­jyy­des­tä, yri­tyk­sen pe­rus­ta­mi­ses­ta ja muis­ta aloit­te­le­van yrit­tä­jän asi­ois­ta yrit­tä­jyy­des­tä kiin­nos­tu­neil­le. Järj. Uu­sy­ri­tys­kes­kus En­ter Sa­ta­kun­ta, Priz­z­tech Oy, Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jät, Sa­ta­kun­nan ja Ete­lä-Sa­ta­kun­nan työl­li­syys­pal­ve­lut ja sa­ta­kun­ta­lai­set kun­nat ja kau­pun­git.

Ti 4.2. Kirjaston koukut

klo 18–19.30 Sä­ky­län kir­jas­tos­sa (Si­va­rin­ku­ja 6, Sä­ky­lä). Kä­den­tai­to­ja, mu­siik­kia, kir­jo­ja ja kir­ja-asi­aa. Järj. Sä­ky­län kir­jas­to ja Köy­li­ön seu­dun Ny­ky­mar­tat.

Instagram

Menovinkit

To 30.1. Kylät kohtaavat

klo 18 La­pin Ko­dik­sa­min ky­lä­ta­lol­la (Ko­dik­sa­min­tie 403, Rau­ma). Kes­kus­te­lua ja ver­kos­toi­tu­mis­ta ener­gia- ja kes­tä­vyys­tee­mal­la sekä tu­tus­tu­mi­nen ky­lä­ta­lon ener­gi­a­re­mont­tiin. Pu­heen­vuo­rois­sa La­pin Yli­sen­pään ky­lä­rin­ki, ky­lä­ak­tii­vi Ju­ha­ni Lei­no ja Ky­lä­ta­lot käyt­töön -hank­keen asi­an­tun­ti­ja Jon­na Mä­ki­vaa­ra. En­nak­koil­moit­tau­tu­mi­nen. Järj. Sa­ta­ky­lät ja Sa­ta­food.

Pe 31.1. Revontulet ja jää -teemalla tekemistä lapsille

klo 9.30–12 avoi­met ovet avoin päi­vä­ko­ti Om­pus­sa (Oja­ran­nan­tie 1 as 13–14, Eu­ra). Oh­jel­mas­sa mm. jää­te­lö­baa­ri, as­kar­te­lu, jää­ti­mant­tien et­sin­tä. Järj. Eu­ran kun­nan var­hais­kas­va­tus.

Pe 31.1. Satutuokio

klo 10 Eu­ran pää­kir­jas­tos­sa (Sa­ta­kun­nan­ka­tu 33, Eu­ra). Sa­tu­jen lu­ke­mis­ta ja muu­ta mu­ka­vaa puu­haa. Järj. Eu­ran kir­jas­to- ja tie­to­pal­ve­lut sekä Pe­las­ta­kaa lap­set.

Pe 31.1. Kiertävä nuokkari

klo 14–16 Pa­ne­li­an kou­lul­la (Kas­kis­ton­tie 21, Eu­ra) 3.–6.-luok­ka­lai­sil­le. Järj. Eu­ran nuo­ri­so­pal­ve­lut.

La 1.2. Tekojään vihki­äis­ti­laisuus

klo 14–16.30 Eu­ran ur­hei­lu­kes­kuk­sen te­ko­jääl­lä (Num­men­tie 28, Eu­ra). Juh­lal­li­nen mai­lan­sa­haus, las­ten luis­te­lu­kou­lu ja vih­ki­äi­sot­te­lu Rau­ma­lais­kiek­koi­lun tuen jouk­kue vas­taan Eu­ran jouk­kue. Järj. Eu­ran kun­ta.

Ti 4.2. Yrittäjyysinfo

klo 14–16 Te­ams-etäyh­tey­del­lä. Tie­toa yrit­tä­jyy­des­tä, yri­tyk­sen pe­rus­ta­mi­ses­ta ja muis­ta aloit­te­le­van yrit­tä­jän asi­ois­ta yrit­tä­jyy­des­tä kiin­nos­tu­neil­le. Järj. Uu­sy­ri­tys­kes­kus En­ter Sa­ta­kun­ta, Priz­z­tech Oy, Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jät, Sa­ta­kun­nan ja Ete­lä-Sa­ta­kun­nan työl­li­syys­pal­ve­lut ja sa­ta­kun­ta­lai­set kun­nat ja kau­pun­git.

Ti 4.2. Kirjaston koukut

klo 18–19.30 Sä­ky­län kir­jas­tos­sa (Si­va­rin­ku­ja 6, Sä­ky­lä). Kä­den­tai­to­ja, mu­siik­kia, kir­jo­ja ja kir­ja-asi­aa. Järj. Sä­ky­län kir­jas­to ja Köy­li­ön seu­dun Ny­ky­mar­tat.