Henkilöjunaliikenteen paluusta haaveilleet tahot ovat jo raivanneet vesaikkoa radalta Kauttuan metsässä.
Juha Kaita-aho
Eura, Kauttua, Kiukainen, Säkylä | Kiukainen–Kauttua–Säkylä-junarata halutaan ottaa uudelleen käyttöön henkilöliikenteeseen. Aloitteen takana ovat alueen kunnat, ja valtion ratavirasto on näyttänyt hankkeelle vihreää valoa. Tarvittava radan kunnostaminen jää kuitenkin kuntien vastuulle. Alustava kustannusarvio on 25–30 miljoonaa euroa.
Ratayhteys on tarkoitus ottaa käyttöön heti, kun henkilöjunaliikenne Rauma–Kokemäki välillä päästään aloittamaan. Konsulttiyritys Ratareiskat Oy on tehnyt selvityksen Kiukainen–Säkylä-radan potentiaalisista matkustajamääristä.
– Laskelmiemme mukaan radalla voisi kulkea noin 12–154 asiakasta päivittäin, yrityksen toimitusjohtaja Reino Ratakisko kommentoi Alasatakunnalle.
Asiakasmäärät eivät riitä kattamaan liikennöintikuluja perinteistä junakalustoa käyttäen. Ratkaisuksi esitetään resiinoin tapahtuvaa liikennöintiä siten, että matkustajat vuorollaan polkevat vauhtia.
– Resiinat ovat ympäristöystävällinen, terveellinen ja kustannustehokas tapa liikkua, toteaa Ratakisko, joka toimii myös resiinoita valmistavan Rataresiinat Oy:n toimitusjohtajana.
Edestakaisia resiinavuoroja ajettaisiin Kiukaisten ja Säkylän välillä arkisin kymmenen ja viikonloppuisin kuusi.
Kiukainen–Kauttua-rata rakennettiin vuosina 1907–1908 Rauma–Kokemäki-radan haarayhteydeksi. Henkilöliikenne ratavälillä päättyi vuonna 1953. Samoihin aikoihin valmistui radan jatko-osuus Kauttualta Säkylän Iso-Vimmaan uudelle sokeritehtaalle. Viimeinen sokerijuurikaskuljetus radalla tehtiin vuonna 2009, minkä jälkeen radan kunnossapito lopetettiin.
Kiukainen–Säkylä-yhteysvälin käyttöönotto edellyttää osin pahasti pusikoituneen ratayhteyden raivaamista. Kuntalaisilla on mahdollisuus osallistua talkoisiin tänään 1. huhtikuuta. Risutalkoisiin kokoonnutaan kello 6.30 Kauttuan liikekeskuksen pihalle.
– Vesurit mukaan, Reino Ratakisko huikkaa.
Tämä juttu julkaistiin Alasatakunnan verkkosivuilla aprillipäivänä 1.4.2024.