Kunnanjohtaja Juha Majalahti (vas.), tekninen johtaja Kimmo Haapanen ja hallintojohtaja Kari Kankaanranta uskovat, että uuden Karhuntien alueen tontit käyvät kaupaksi.
Mirja Linnemäki
Rakentamiskunnossa on seitsemän omakotitonttia ja kaksi rivitalotonttia.
- Tässä nyt ensimmäistä kertaa konkretisoituu Kauttuanmetsän paljon keskustelua herättänyt tilanne, kunnanjohtaja Juha Majalahti sanoo.
Rakennuspaikat sijoittuvat Kauttuanmetsän reunamille, taajaman puolelle rautatietä, suojaiseen metsään ja lähelle palveluja ja kulkuyhteyksiä. Kulku tonteille on Satakunnankatuun rakennetun jatkeen kautta Maasillantien risteyksestä.
- Satakunnankatua on nyt tehty rautatiehen asti. Kauttuanmetsän kaavoituksen valitusprosessissa välittyi sellainen käsitys, että rataan asti rakentaminen olisi hyväksyttävissä, mutta radan yli menoa ei pidetä suotavana, Majalahti toteaa.
Kauttuanmetsän kaavoitus on kuitenkin valmis myös radan yli ohikulkutielle asti, ja siihen sisältyy Satakunnankadun rakentaminen yli rautatien, jotta uusille tonteille päästään. Kaava hyväksyttiin viime vuoden lopulla valituksitta.
- Nyt katsotaan ensin, millainen menekki on näillä Karhuntien alueen tonteilla, ja sitten arvioidaan, millä aikataululla Kauttuanmetsää rakennetaan, Majalahti sanoo.
Tekninen johtaja Kimmo Haapanen kertoo, että Puistokujan alueen tontit Karhuntien läheisyydestä ja Kauttuanmetsän reunalta myytiin nopeasti, ja sieltä on enää yksi tontti jäljellä, sekin varauksen peruuntumisen vuoksi.
Karhuntien tontit on hinnoiteltu kahdeksaan euroon neliöltä. Ne ovat kooltaan 1160-2280 neliötä.
Kuusi omakotitonttia ja yksi rivitalotontti sijaitsevat Karhuntien varrella. Yksi rivitalotontti on Satakunnankadun jatkeen päässä ja yksi omakotitalon rakennuspaikka Satakunnankadun jatkeen ja Maasillantien kulmauksessa. Tälle tontille saa rakentaa myös asuinliiketalon. Yksi seitsemästä omakotitontista on varattu.
Karhuntien alueen kunnallistekniikka on valmis. Tiet asvaltoidaan, kun rakentaminen on alkanut.
Seitsemän vuotta sitten vireille tulleen Kauttuanmetsän rakennuskaavahankkeen ensimmäinen vaihe on nyt valmis. Se sisältää 26 omakotitonttia ja neljä rivitaloaluetta, joihin kuhunkin voi sijoittua 2-3 taloa.
- Kaavaprosessin aikana on tullut paljon palautetta, ja on ollut käsitys, että koko metsä menee pilalle. Aika paljon muuttuukin, mutta vihreää jää kuitenkin rakentamisen jälkeen paljon, tulee korvaavia polkuja ja kävelemässä ja mustikassa voi edelleen käydä ja koulu voi suunnistaa metsässä, Kimmo Haapanen vakuuttaa.
Kauttuanmetsää halkoo edelleen rautatie, jota ei enää vuosiin ole käytetty. Tasoristeyksistä on kiskotkin poistettu. Kunta on käynyt radan olemassaolosta neuvotteluja ratayhtiön kanssa.
- On kaksi vaihtoehtoa. Valtio voi luovuttaa alueen, jolloin se palautuisi alkuperäisille omistajilleen tai sitten ratayhtiö voi myydä sen kunnille, ja tätä Eura ja Säkylä ovat pitäneet neuvotteluissa lähtökohtana, Majalahti sanoo.
Ratavarauksesta on pitänyt kiinni maakuntaliitto, sillä rata on maakuntakaavassa, ja tilanteen muuttuminen vaatisi maakuntakaavan muutoksen.
Rakentamiskäyttöön rata-aluetta ei kuitenkaan suunnitella, vaan se jäisi Majalahden mukaan maisemoituna ulkoilijoiden virkistyskäyttöön.