Williams-Price -stadionin rakenteet ovat kovilla, kun tuhannet fanit pomppivat Sandstormin tahtiin. Kuvakaappaus YouTube -sivustolta.
Matti Laine
Oma erikoinen lukuna on Sandstormin liittyminen Etelä-Carolinaan. Hiekkamyrsky on ollut jo vuosia sikäläisen jalkapallojoukkueen Gamecocksin tunnusmusiikki. Se soi aina ottelujen alussa. Suomalainen kiekkofanitus on ihan pyhäkoulumeinkiä jenkkifutikseen verrattuna. Kuulemma katsomoa on jouduttu vahvistamaan Sandstormin aiheuttaman hyppimisen vuoksi. Kyse ei ole mistään pikkupomppimisesta, sillä lehtereille mahtuu peräti 80 000 ihmistä.
Eurassa on juhlittu ja juhlitaan historiallisia tapahtumia. Nyt siis pystyyn komeat Sandstormin 20-vuotisbileet ensi vuoden kesäksi! Toivoo nimimerkki Aihetta olisi.
Suomen oloissa myös säätilat kohtelevat opasteita kaltoin.
Matti Laine
Ja asiasta toiseen, sanoi entinen mies.
Kun matkustavainen saapuu URAan tai AUMAlle, kyse ei ole hyvästä vitsistä. Tienvarren opasteiden turmeleminen on noloa toimintaa, vaikka joskus muuntelu toisikin jonkun mielestä huvittavan lopputuloksen.
Muutama Alasatakunta sitten lehdessä oli sukunimikaiman ottama lukijan kuva, jossa kritisoitiin opasteiden kuntoa. Aina ei kyse ole tahallisesta vahingoittamisesta, sääolotkin rassaavat Suomessa rakennettua ympäristöä. Joka tapauksessa asiat ovat aina korjattavissa. Lieneekö säästöjen syytä, että tienpitäjä on joutunut tinkimään huoltohommista.
Mutun mukaan opasteiden ja viitoitusten kunto on viime vuosina heikentynyt. On tipahtaneita, repsottavia, näkymättömäksi hilseilleitä ja muuten heikkokuntoista tarviketta teiden varsilla. No mitä välii, saattaa joku tuumia. Onhan meillä navigaattorit sun muut pelit ja vehkeet, joiden ansiosta viitoista viis. Mutta kaikista härpäkkeistä huolimatta, tienviitta on kelpo viestintäväline.
Eurassa on juhlittu ja juhlitaan historiallisia tapahtumia. Nyt siis pystyyn komeat Sandstormin 20-vuotisbileet ensi vuoden kesäksi! Toivoo nimimerkki Aihetta olisi.
Opasteet ovat osa tienvarren liikennemaisemaa. Sen perusteella kulkija muodostaa ensivaikutelmansa paikkakunnasta. Itse olen aikoinaan työpaikkoja katsastaessa ajellut kyseisen paikkakunnan kulkuteillä ja katsellut silmällä näkymiä. Voisiko täällä viihtyä, jos työnsaanti tärppäisi. Voi väittää, että liikennemaisema on yksi vetovoimatekijä. On toki muistettava, että jos ei ole työpaikkoja ei ole niitä hakijoitakaan.
Tekniikan tohtori Eero Lehtipuu arvioi liikennemaiseman tilaa äskettäin Suomen Kuvalehdessä: ”Tämä lähimaisema on Suomessa harmillisen usein epäsiisti”. Hän toteaa, että kaunis tie on outo sanapari, mutta tärkeä. Ihminen katselee teitä ja katuja suuren osan elämästään.
Lehtipuun mukaan suurten linjojen kuten teiden rakenteiden ja turvallisuuden ohella kyse on monta kertaa pienistä asioista. Opasteet repsottavat ja kaiken näköistä roinaa lojuu tien luiskissa aina taannoista designpääkaupunkia Helsinkiä myöten. ”Liikennemaiseman laatu on arvostus ja kulttuurikysymys. Tasoa on syytä nostaa”, lopettaa Lehtipuu kirjoituksensa.